بحث کلامی

​? جمیع انبیا بدون شک معصوم هستند
✍ یکی از بحث‌های بسیار مهم کلامی، بحث عصمت انبیاست. شیعه بالاتفاق معتقد است که جمیع انبیای الهی از بدو تولد تا زمان رحلت، از هر گونه گناه، خطا و اشتباهی و فراموشی مصون هستند و هرگز عملی خلاف شریعت و دستورات الهی انجام نمی‌دهند. 
◀️ اما برخی افراد با مستمسک قرار دادن آیات61 و 63 سوره کهف که مربوط به داستان حضرت موسی و خضر است، تلاش کرده‌اند عصمت را انکار کنند، در این داستان خداوند متعال به حضرت موسی(علیه‌السلام) و همراهش فراموشی را نسبت می‌دهد، و در این زمینه می‌فرماید: «شیطان این تصرف را انجام داد و این را از یاد او برد.»
◀️ بر این اساس اشکال کرده‌اند که عصمتی وجود ندارد و حضرت موسی که از پیامبران اولوالعزم الهی است، دچار فراموشی شد، و حتی شیطان در او نفوذ کرده، پس ما بقی انبیا به طریقه اولی از عصمت برخوردار نیستند.
✅ در پاسخ لازم است در ابتدا به یک نکته توجه شود و الا مغالطه شده و پاسخ داده نمی‌شود:

? خود قرآن کریم تصریح دارد که انبیا و از جمله خود حضرت موسی(علیه‌السلام) جز انسان‌های مخلَص بوده[مریم/51] و جایگاهی بس عظیم در نزد خداوند متعال دارند[طه/41]. از سوی دیگر شیطان اعتراف می‌کند که به مخالصین نمی‌تواند نفوذ کند[ص/82-83] 
? حال در توجیه آیات مد نظر می‌گوییم: فراموش کننده همسفرحضرت موسی(علیه‌السلام) بوده، نه خود او و اگر در جمله (نسیا) فراموشی به هر دو نسبت داده شده است، از قبیل نسبت دادن کار فرد به گروه است که بسیار رائج است.
? ممکن است اشکال کنید که همسفر حضرت موسی(علیه‌السلام) «یوشع بن نون» وصی او بوده  که او هم پیامبر است، بنابراین چگونه ممکن است این فراموشی برای او حاصل شود و این فراموشی را هم به شیطان نسبت داده است. مگر شیطان می تواند سبب فراموشی انبیا شود.
✅ برای پاسخ این اشکال هم باید توجه داشت که قرآن از نام همسفر حضرت موسی(علیه‌السلام) سخنی به میان نمی‌آورد و تنها در برخی روایات آمده است که او یوشع بن نون بوده است.[5] اما این روایات مرسل و ضعیف هستند، .پس کسی که فراموش کرده و شیطان در او تصرف کرده، حضرت موسی و یو شع نبوده است.
? و اما در مورد این‌که حضرت موسی به حضرت خضرگفت: «قَالَ لَا تُؤَاخِذْنىِ بِمَا نَسِيتُ وَ لَا تُرْهِقْنىِ مِنْ أَمْرِى عُسرا[کهف/73] گفت: من‌را بر آن‌چه از ياد بردم، مؤاخذه مكن و در كارم به من سخت مگير.» این که حضرت موسی این‌جا فرموده که من فراموش کردم، واقعا به معنای فراموشی حقیقی نیست، بلکه به معنای معذرت خواهی و از کوره در رفتن است، در واقع معنای این جمله این است: با این‌که من می‌دانستم که نباید اعتراض کنم، اما به خاطر عدم صبر لازم، بر آشفتم؛ لذا تو هم مرا بر این امر ببخش و این مرسوم است بین عرب که در مقام معذرت خواهی از الفاظ «نسی» استفاده می‌کنند. لذا اینجا نیز نسیان به معنای فراموش کردن مطلب نیست.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.